Alaptarea

Draga noastra mamica, te felicitam pentru cele 40 de saptamani de sarcina pe care le-ai dus cu brio pana la capat. Cel mai probabil in aceste momente bebelusul tau doarme, iar in putinul timp liber pe care il ai te documentezi despre cum trebuie sa te porti cu bebelusul, citesti marturisiri ale altor mamici si vrei sa stii ce alimentatie sa adopoti pentru a avea lapte pentru puiul tau.

            In acest articol vom aprofunda exact acest subiect al alimentatiei in timpul alaptarii.

            Este foarte bine stiut faptul ca laptele matern este alimentul ideal pentru bebelusi, fiind cel mai bine tolerat de organismul micutului si corect echilibrat nutritional pentru nevoile acestuia. In mod normal, o femeie secreta aproximativ 750 ml de lapte pe zi in primele luni de alaptare. Bineinteles ca aceasta cantitate poate varia de la o mamica la alta, in functie de alimentatie, de factorii de stres, de organism etc.

            Producerea laptelui aduce cu el si un consum caloric suplimentar pentru organismul femeii, de aceea este necesar consumul cu 500 kcal/zi mai mult decat aportul caloric normal.

            Astfel, pentru ca mamica sa aiba o alimentatie corecta, sa fie tot timpul in putere pentru a face fata tuturor provocarilor oferite de bebelus si pentru a avea o lactatie normala este nevoie sa respecte cateva reguli de baza, nu foarte restrictive:

- in primul rand, hidratarea mamei este absolut necesara, joacand un rol decisiv in productia de lapte. Este recomandat consumul de minim 1,5 l/zi de lichide pe zi, cele mai indicate fiind apa, ceiaurile neindulcite si compoturile neindulcite sau slab indulcite. Tot in categoria „lichide bune" se incadreaza si supa clara de legume si sucurile naturale din fructe. Atentie insa, acestea din urma trebuie consumate cu moderatie avand un aport calorit ridicat datorita zaharului din fructe.

            In aceasta perioada sunt de evitat bauturile alcoolice, in special cele rafinate cu multe grade de tarie, avand efecte secundare asupra bebelusului: pot da somnolenta si retard neuro-motor. De asemenea, trebuie sa aveti grija la consumul bauturilor energizante precum cafeaua, ceaiul verde sau negru care pot agita bebelusul.

- consumul de proteine animale - carne, peste, lapte/branza si oua asigura necesarul de fier, atat pentru mama, cat si pentru bebelus.

In plus, aceste alimente ii sunt de mare ajutor mamicii deoarece confera senzatia de satietate un timp indelungat, si contin componente esentiale in formarea hormonilor, enzimelor si anticorpilor.

- In perioada alaptarii este necesar ca mamica sa asigure necesarul de calciu, astfel sa principalele surse de calciu nu trebuie sa lipseasca din alimentatie: produsele din lapte si derivatele lui, fructele oleaginoase si semintele (alune, nuci, fistic, migdale, caju, semințele de in, susan, mac, dovleac - crude, neprajite), legumele cu frunzele verzi (salata verde, andive, stevie, loboda, spanac, frunze de patrunjel, varza, fasole verde).

            Produsele lactate recomandate sunt cele cu un continut de grasime mediu, evitandu-se produsele light care au un continut redus de calciu, dar si cele foarte grase precum cele de oaie sau bivolita care au un continut de grasimi mai mare de 20%.

- Alimentatia mamei este foarte importanta si pentru faptul ca substantele din produsele consumate trec in lapte, pentru ca mai apoi sa ajunga la bebelus. Astfel, pentru o buna dezvoltare neurologica a fatului este recomandat ca mamica sa consume zilnic surse de acizi grasi esentiali. Pestele gras precum somonul, macroul, sardinele, heringul sau morunul, uleiurile presate la rece, neprelucrate termic prin prajire, folosite ca dressing la salate sau mancaruri, uleiul de germeni de grau, seminte de struguri, masline etc sunt principalele surse de acizi grasi esentiali.

Pe cat posibil evitati consumul de mezeluri, slanina, sorici, afumaturi, prajeli, carne grasa care sunt doar o sursa de grasimi si calorii goale.

- Glucidele, caci organismul nostru are nevoie si de ele, sunt cele mai indragite de mamici, si nu nu numai. Rontaitul biscuitilor, sticksurilor, al pufuletilor sau altor derivate care sunt pe baza de faina si zahar reprezinta un adevarat deliciu, insa trebuie sa aveti mare grija pentru ca se pot transforma in „capcane". Nu aduc niciun nutrient organismului, contin multe calorii, laptele nu are niciun beneficiu in urma consumului lor si, in plus, mai si ingrasa.

            Din aceeasi categorie fac parte inghetata, ciocolata, si fructele in cantitati mari- peste jumatate de kg/zi, cartofii, mazarea,fasolea boabe, lintea si nautul.

Consumati-le cu moderatie, intr-un mod cat mai sanatos - aici vorbim de legumele mai sus mentionate - si aveti grija sa nu depasiti 200-250 grame/zi.

- Constipatia este o neplacere cu care v-ati intalnit cu siguranta pe parcursul sarcinii. Aceasta poate persista si in perioada in care alaptati, de aceea este bine sa urmati cateva reguli alimentare pentru a preveni sau combate acest lucru.

            Consumul de legume proaspete de sezon, crude sau gatite cat mai sanatos si dietetic - la abur, la cuptor sau grill contin fibre care vor ajuta la reglarea digestiei.

De asemenea, fructele consumate cu moderatie, proaspete, coapte sau sub forma de compoturi regleaza in mod natural tranzitul intestinal.

Sa nu uitam si de cele 50-60 minute de sport pe zi care sunt obligatorii. Poate fi considerata miscare si plimbatul caruciorului prin parc intr-un ritm mai alert. Puteti practica inotul, alergarea usoara si pana la antrenamente mai intense, in functie de recomandarile ginecologice post partum, bineinteles.

- Alimentele pe care le consumati ajung in lapte, iar mai apoi la bebelus, de aceea este necesar sa observati reactiile piticului vostru atunci cand consumati anumite alimente.

De exemplu, pot fi bebelusi sensibili la variatiile de gust ale laptelui matern sau pot avea un discomfort digestiv. Acestea pot fi urmare a consumului de : ardei, piper, ceapa, usturoi, conopida, praz, varza, mazare, fasole boabe, linte, naut, telina, etc.

            Atentie! Acestea nu sunt interzise, doar trebuie sa le consumati cu moderatie daca observati schimbari in comportamentul bebelusului.

            Care sunt efectele alaptarii asupra mamicii?

            Ei bine, dragele noastre, alaptarea este o perioada speciala in care voi si puiul vostru veti dezvolta o frumoasa relatie fizico-emotionala.

Pe langa partea afectiva deosebita, alaptarea poate favoriza pierderea kilogramelor acumultate in timpul sarcinii prin stimularea tesutului adipos. Exista si cazuri in care mamica sa acumuleze mai multe kilograme in aceasta perioada decat pe parcursul intregii sarcini, tocmai datorita micilor tentatii culinare consumate.

            Principiile alimentare mentionate mai sus, nu doar ca vor asigura necesarul de nutrienti pentru ca laptele bebelusului sa aiba consistenta optima si sa fie secretat in cantitate suficienta, ci ofera organismului vostru elementele necesare unei alimentatii sanatoase si echilibrate care va avea ca efect scaderea in greutate.

            Un ritm corect de slabire al mamicilor care alapteaza este intre 500-1000 de grame/saptamana.

alimentatia in timpul alaptarii super mom